4) Det er sunt
Litt mosjon hver dag reduserer risikoen for en rekke sykdommer, og gjør det lettere å holde seg i form. Så sunt er det at hvis du sykler til jobben får du åtte år lenger med god livskvalitet, sammenlignet med stillesitterne. Det er også bra for fellesskapet. Helsedirektoratet har beregnet at hver å sykle gir en helsegevinst for samfunnet på hele 26 kroner per kilometer! Til sammenligning koster hver bilkilometer oss 6 kroner i økte helseutgifter.
5) Det gir opplevelser og en mer sosial by
På sykkel kan du se folk i øya. Du kan hilse på naboen din, og hvis du har god tid kan du legge hjemveien langs Akerselva eller en gate du ikke har vært i før. Hvis flere sykler i stedet for å kjøre bil blir lufta i byen reinere, det blir mindre støy, og bymiljøet blir mer attraktivt. Når byen bruker mindre plass på parkering for bil blir det mer plass til fortau, benker, blomster og plasser. Det gjør byen bedre både for besøkende og for oss som lever her.
Jeg kunne selvfølgelig også nevnt miljøet. Ved å bytte ut bil eller buss med sykkel bidrar du både til renere luft, lavere klimagassutslipp og mindre mikroplastforurensning fra slitasje på bildekk. Men det er ikke derfor jeg sykler. Jeg sykler fordi det er det enkeste.
Oslo er i ferd med å bli en sykkelby. Denne vinteren har vært en prøvelse for alle oss som sykler i Oslo. Små bakker er blitt tyngre, sykkelfelt er blitt smalere, og ujevn asfalt har vært enda mer ujevn. Men nå er endelig våren her, og da unner jeg alle som kan å oppleve den friheten og gleden det er å ha sykkelen som viktigste transportmiddel i hverdagen.